Over Werkplaats Duits
Waarom bij mij les nemen?
Professional
Ik heb Duitse taal en letterkunde gestudeerd en daarnaast filosofie en culturele geschiedenis. Ik ben gespecialiseerd in Duits als vreemde taal, in fonetiek, grammatica en syntaxis. Ik heb de laatste jaren veel lesmateriaal ontwikkeld en nieuwe collega’s ingewerkt.
Ik ben Duitse en heb tot mijn 38ste in Duitsland geleefd en gewerkt en ben ook in Nederland altijd nauw verbonden gebleven met mijn familie en thuisland. Ik ken Duitsland en de Duitsers dus heel goed. Niet alleen de geschiedenis en de politieke opbouw, maar ook de cultuur, de mentaliteit, de do’s en don’ts. Hoe werkt de maatschappij? Hoe gaan collega’s met elkaar om, hoe is de relatie met je baas, waarover moet je praten bij het koffieapparaat en hoe lang en waarover liever niet?
Ruime ervaring
Ik heb heel veel ervaring met lesgeven. Ik geef sinds 2002 Duitse les aan Nederlanders; volwassenen die beroepshalve de taal willen leren. Inmiddels heb ik ruim 500 cursisten intensief begeleid. Ik ben getraind mij snel en precies in de meest uiteenlopende beroepscontexten in te leven. Ik herken de communicatieve behoeftes en de inhoudelijke relevanties en kan zo meehelpen een product of een service op de Duitse markt te brengen, te promoten, de technische werking uit te leggen, medewerkers te scholen en klanten te adviseren. Ik geef Duitse les op alle niveau’s, een-op-een, groeps- en in-companytrainingen.
Sterkste punt
Mijn sterkste punt is mijn persoonlijke aanpak. Ondanks mijn expertise en ervaring werk ik nooit met een vaste formule, een standaardprogramma. Ik ken eigenlijk geen routine. Elke klant is voor mij een nieuw begin. Ik bied inhoudelijk en didactisch maatwerk. Ik kan me heel goed in mijn cursisten verplaatsen. Ik zie wat nodig is, welke leerweg de beste is en wat iemand interessant en belangrijk vindt. Ik investeer veel tijd in het leren kennen van mijn klanten. Ik ben erg creatief in het maken en/of vinden van de juiste oefeningen, de juiste oefenstijl en de juiste manier van uitleg. Iedere leerling is anders, heeft een andere vooropleiding, een andere achtergrond, andere manier van begrijpen en andere doelen. Daar speel ik op in.